Nasjonal transportmodell
NTM-5-Den-nasjonale-persontransportmodellen.pdf
Transportmodeller-pa-randen-En-utforsking-av-NTM5-modellens-anvendelsesomrade.pdf
Utvikling-av-den-nasjonale-persontransportmodellen-i-fase-5.pdf
Tilrettelegging-av-data-for-estimering-av-nye-langdistansemodeller-i-Den-nasjonal-persontransportmodellen.pdf
NTM6-Transportmodeller-for-reiser-lengre-enn-70km.pdf
v. Møreforsking 1414
Det er utviklet et nytt langdistanse modellsystem for persontransport i Norge – NTM6. Modellsystemet dekker innenlandsreiser lengre enn 70 km én vei, gjennomført av bosatte i Norge. Til modellsystemet hører nettverk for bil, fly og kollektivtransport (buss, båt og tog), og ved hjelp av disse etableres data for transportkvalitet mellom modellsystemets ca. 1600 soner som går til input i etterspørselsmodellen.
Evaluation-of-the-Norwegian-long-distance-transport-model-NTM5.pdf
Regional transportmodell
CUBE-Teknisk-dokumentasjon-av-Regional-persontransportmodell.pdf
Regionale-modeller-for-persontransport-Modellbeskrivelse.pdf
Automatisk-rutekoding-for-regionale-transportmodeller-Basert-pa-Nasjonal-database-for-rute-og-stoppestedsdata.pdf
Nettfordelingsmetoder-i-Regional-transportmodell-for-persontransport.pdf
Rutevalg-i-Regional-Transportmodell.pdf
Data-og-metoder-for-modellering-av-biltrafikkens-fart-i-transportmodeller.pdf
Etablering-av-matriser-for-tilbringertrafikk-til-flyplasser-for-2017-.pdf
Segmenteringsmodeller-for-bilhold-og-forerkortinnehav.-Grunnkretsbaserte-modeller-til-bruk-i-regionale-transportmodeller-.pdf
Utvikling-av-regionale-modeller-for-persontransport-i-Norge.pdf
Vekting-i-nettutlegging-for-Regional-modell.pdf
Cube-Regional-persontransportmodell-versjon-4.4.pdf
v. SINTEF 2021:01297
Denne rapporten beskriver persontransportmodellen Cube/RTM versjon 4.4. Rapporten er ment som en overordnet beskrivelse av modellen med prinsippbeskrivelse av de ulike mekanismene i modellen.
Framskrivinger-for-persontransport-til-NTP-2025-2036.pdf
v. TØI 1926/2022
Til bruk i NTP 2025-2036 har TØI i samarbeid med Statens vegvesen, utarbeidet framskrivinger for innenlands persontransport ved bruk av modellene RTM og NTM6. Utover infrastrukturtiltak der det foreligger vedtak om bevilgning, forutsettes det ikke at det innføres nye tiltak eller virkemidler for å påvirke transportetterspørselen. Bompengeinnkreving avvikles i tråd med vedtak for det enkelte prosjekt, og elbiler innfases i bilparken i tråd med Nasjonalbudsjettet 2023. Bilbruk blir dermed billigere i fremtiden enn i dag.
Tramod_by
En-dokumentasjon-av-ettersporselsmodellene-i-RTM-TRAMOD.pdf
TraMod_By.-Del1-Etablering-av-nytt-modellsystem.-Revidert-utgave-av-rapport-1203.pdf
TraMod_By-del-2.-Delrapport-Eksempler-pa-anvendelse.pdf
Inkludering-av-innfartsparkering-i-TraMod_By.-TraMod_IP.pdf
Om-tre-temaer-i-Tramod_by.pdf
TraMod_by_ettersporselsmodell.pdf
v. TØI 1814/2021
I perioden 2016-2018 ble det estimert og implementert nye etterspørselsmodeller for korte personreiser i Norge. Arbeidet med modellutviklingen ble gjennomført av et konsortium bestående av Møreforsking Molde AS, Transportøkonomisk institutt, Sintef, Numerika AS og TransMod AS. Denne rapporten er en teknisk dokumentasjon av estimeringsarbeidet som ledet fram til en operativ modell i 2018.
TraMod_by_ettersporselsmodell_inkl-vedlegg.pdf
v. TØI 1814/2021
Rapportvedlegg
Arealdataverktøy
Organisering-og-samarbeid-for-utvikling-drift-og-bruk-av-et-verktoy-for-arealprognoser.pdf
Prognoseverktoy-for-arealbruk.pdf
Utvikling-av-rutetilbud-i-samordnet-areal-og-transportplanlegging.pdf
Trenklin
Trenklin-2-–-Gjennomgang-av-modellen-og-drofting-av-anvendelsesomrade.pdf
Annet
Etablering-av-modeller-for-tilbringertrafikk-til-flyplasser.pdf
Evaluering-av-persontransportmodeller-.pdf
Framtidens-transportbehov.-Folsomhetsberegninger-av-transportframskrivinger-og-transportutvikling-i-korridorer..pdf
Husholdsstruktur-og-bilholdsutvikling-.pdf
Konkurranseflater-i-persontransport.pdf
Beregning-av-samfunnsokonomisk-nytte-av-planlagte-sykkelekspressveger-med-verktoyet-EkspressEffekt.pdf
v. TØI 1561/2017
Rapporten dokumenterer et verktøy for etterspørsels- og nyttekostnadsberegning for sykkelekspressveger (SEV). Verktøyet tar utgangspunkt i betalingsvillighet for reisetidsbesparelse og komfortforbedringer (redusert antall kryss og økt andel separert sykkelveg).
Skolereiser-dokumentasjon.pdf
v. Møreforsking notat
I dette prosjektet er skolemodellene (grs.exe, vgs.exe og univ.exe) videreutviklet når det gjelder beregning av transportmiddelvalg. Transportmiddelvalget omfatter bilfører, bilpassasjer, kollektivtransport, sykkel og gang, som er de tradisjonelle transportmåtene i RTM.
Klimabaner-Forutsetninger-og-resultater.pdf
v. Transportvirksomhetene
Tekniske illustrasjoner av hvordan transportsektoren kan redusere klimagassutslipp med 55 pst. innen utgangen av 2030. Transportvirksomhetene har hatt bistand fra Transportøkonomisk institutt (TØI) i forbindelse med transportmodellberegninger, vurdering av effekten av ulike tiltak for å redusere transportomfang og utslipp, samt til å gjøre grove beregninger av utslippseffekten av endret transport- og trafikkarbeid. TØI har bistått med analyser ved bruk av NOREG-modellen for å få fram hvordan ulike avgifter og kostnadsendringer kan føre til endret etterspørsel etter godstransport. Arbeidet er dokumentert i arbeidsdokument 51974-2023.
Forutsetninger-og-usikkerhet-knyttet-til-beregninger-med-klimabane-2.pdf
v. Transportvirksomhetene
Tekniske illustrasjoner av hvordan klimabane 2 endrer transportetterspørsel i transportvirksomhetenes sine prioriterte prosjekter.
Hjemmekontor-og-reisemonster.pdf
v. Transportvirksomhetene
Transportvirksomhetene beskrev i sin leveranse til Samferdselsdepartementet 22. januar 2023 hvordan effekten på transportetterspørselen som følge av økt bruk av hjemmekontor etter pandemien kan bli, spesielt knyttet til kapasitetsbehovet i rushtid. Departementene ba i brev av 28. februar 2023 transportvirksomhetene gi en vurdering av i hvilken grad reisemønsteret må endre seg for at dette skal påvirke behovet for infrastruktur i byområdene.